Menu

Potentielle mailsystemer

Der findes i sagens natur selvfølgelig et hav af forskellige mailsystemer, der hver især tilbyder en helt unik løsning, men vi tager et kig på de største af slagsen, der i størstedelen af tilfældende dækker de behov, som virksomhederne har. I årevis har det været en kamp på blod, sved og tårer mellem IBM og Microsoft, men indenfor de senere år er nye muligheder dukket op, oftest løsninger, der appellerer til de mindre virksomheder for hvem en IT-løsning sagtens kan være ganske simpel. I takt med at virksomheden vokser, vælger nogle de simple løsninger fra og går over til en større forretningsmodel, mens andre vælger at fastholde de oprindelige systemer.

Notes

er et skrivebordsprogram ejet af IBM, der administrerer mailservere, men kan også inkorporere andre funktionaliteter, som for eksempel ordresystemer, dokumentbiblioteker med mere. Programmet blev oprindeligt lanceret af Lotus korporationen i 1989 under navnet Lotus Notes, men IBM opkøbte denne koncern i 1995 og har senere hen branded konceptet igen under det nye navn IBM Notes.

IBM Notes er et interessant produkt, da det gennem mailen giver mulighed for at tilgå kalender, adressebøger, samt kommunikation via chat. Dette sker via værktøjet kaldet Sametime, som både kan inkorporeres med Notes, men også fungere selvstændigt, uden at have Notes klienten installeret. Hvad der gør Notes helt unik er dens mulighed for at replikere hele mailserveren, således, at man tilgår en lokal kopi på ens egen computer. Denne kopi kan automatisk opsættes til at synkronisere indholdet på serveren helt ned til 1 minuts intervaller. Ved høje mailvolumer kan dette dog overbelaste programmeringen ved så hyppige intervaller, da en synkronisering af flere hundrede mails sagtens kan tage mere end 1 minut. Resultatet vil derfor være, at synkroniseringerne kører forskudt med flere aktive samtidigt, hvilket vil resultere i, at systemet lukker ned, da det ikke kan håndtere så meget information på en gang. Derfor anbefaler IBM selv 5-10 minutters intervaller mellem synkroniseringer. Det positive aspekt er naturligvis, at man ved at benytte lokale replika, ikke overbelaster den eller de mailservere, som virksomheden benytter.

Outlook

Som en del af Office pakken tilbyder Outlook i bund og grund mange af de samme funktioner som Notes, men i modsætning til konkurrenten har Microsoft i årevis været anset for at være flere kilometer foran IBM med udviklingen af disse programmer. Dette kommer til udtryk hos den almene population. Hvis du udsender et spørgeskema, vil størstedelen kende til Outlook, mens kun et mindretal har hørt om Notes. Outlook fungerer som løsning både for større og mindre virksomheder, da inoutlook-logodividuelle email adresser kan tilknyttes. For de større virksomheder anvendes typisk Exchange servere, eller Sharepoint servere. Dette kan blandt andet imødekomme delte mailadresser, kalendere, planlægningsværktøjer med mere, som typisk bliver anvendt hos større virksomheder, som har en eller et større antal filialer eller blot afdelinger, hvor det ikke anses som værende nødvendigt, at hver enkelt medarbejder har deres egen unikke emailadresse. Et eksempel på dette kan være i et produktionsmiljø, hvor det typisk blot vil være værkfører eller lignende, samt tillidsrepræsentanter eller andre individer, der håndterer følsomt eller fortroligt materiale, som har behov for en unik email. Det kan også være en afdeling, der håndterer kundeservice, hvor kunder har en generel adresse, de kan sende emails til. Dette er mere effektivt, da langt flere personer har øjne på en fælles mailboks.

Google

forsøger at komme ind på dette lukrative marked med Gmail. En betalt version giver nemlig muligheden for at oprette email adresser med virksomhedens domæne navn. Dette kan være en billigere løsning end at tilkøbe mailplads ved køb af selve domænet. Migrering af allerede eksisterende mailadresser og deres indhold er også muligt, således at du ikke behøver at foretage drastiske ændringer ved et eventuelt skifte fra en mailudbyder til en anden.

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn